iran flag

تاریخچه ناگت مرغ

ناگت مرغ یا لقمه‌مرغ یک محصول فراوری شده از گوشت مرغ است که برای تهیه‌اش سینه مرغ را چرخ کرده، در آرد سوخاری یا خمیرابه می‌غلتانند و سپس در روغن سرخ کرده یا تنوری می‌کنند. رستوران‌ها معمولاً برای ناگت‌های خود را در روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل سرخ می‌کنند.

ناگت مرغ در دههٔ ۱۹۵۰ توسط رابرت سی. بیکر، یک دانشمند غذا و استاد دانشگاه کرنل، اختراع شد که آن را بدون حق اختراع و به عنوان یک کار پژوهشی در اختیار عموم قرار داد. ابداع دکتر بیکر این اجازه را می‌داد تا ناگت‌های مرغ را به هر شکلی درآورد. شرکت تایسون فودز دستور پخت مک‌ناگت مرغ را در سال ۱۹۷۹ برای مک‌دونالدز ایجاد کرد و از ۱۹۸۰ فروش آن آغاز شد.

به احتمال زیاد اولین ناگت در بین تمامی انواع ناگت که به بازار مواد غذایی و سوپر مارکت‌ها راه پیدا کرده است ناگت مرغ بوده است.

جالب است بدانید که بزرگ ترین ناگت مرغی که بشر موفق به تولید آن شده است، 23.2 کیلوگرم وزن داشت و ابعاد آن ۰٫۹۹ و ۰٫۶۱ متر بود که توسط رستوران‌های زنجیره‌ای  امپایر کوشر پخته شد و به ثبت رسید و تا به امروز جهان ناگتی بزرگ تر از این به خود ندیده است.

با توجه به این که ناگت خریداری شده چه نوع ناگتی باشد، مواد اولیه و رسپی آن نیز متفاوت خواهد بود اما پوشش رویی ناگت که تردی و خوشمزگی آن را دوچندان می‌سازد اصولا از یک دستور تهیه و مواد اولیه یکسان در انواع ناگت بهره می‌برد. این مواد اولیه عبارت است از آرد سوخاری، پیاز، نشاسته اصلاح شده گندم، نمک، ادویه‌جات، روغن مخصوص سرخ‌کردنی و فیبر گندم که هر کدام گوشه ای از این طعم دلپذیر را کامل می‌کنند.

ناگت مرغ

ناگت مرغ یکی از پر طرفدار ترین ناگت در دنیا به شمار می‌آید، فرآورده ای از گوشت مرغ می‌باشد و در بیشتر مواقع برای تولید آن از گوشت سینه مرغ استفاده می‌شود. علت این که از گوشت سینه مرغ برای تهیه ناگت مرغ استفاده می‌شود این است که، این قسمت از گوشت مرغ به نسبت سایر قسمت‌ها زودتر پخته می‌شود و زمانی که شما برای سرو غذا عجله دارید لازم نیست زمان زیادی را متحمل شوید تا ناگت مغز پخت شود. این ناگت معمولا با 5 دقیقه حرارت دیدن آماده مصرف می‌شود و برای سرو عموما از کمی سس مایونز یا کچاپ و گوجه استفاده می‌شود.

ارزش غذایی ناگت مرغ مهیا پروتئین

  • انرژی (کالری): 93 کیلوکالری
  • پروتئین: 12.81 گرم
  • چربی: 3.63 گرم
  • نمک: 0.77 گرم
  • قند: 0.06 گرم